Skålar, slagna i aluminium av elever i årskurs 7 på Lerbergsskolan
Elevernas uppdrag
Eleverna fick i uppgift att designa var sin skål som inte fick vara kvadratisk eller rund i sin form sedd uppifrån. De skulle göra minst tre olika skisser innan de valde en som skulle tillverkas. De behövde fundera över hur formen skulle påverka funktionen och de utgick från samma mått på plåt. Arbetet, från gemensam introduktion till individuellt arbete, samt slutreflektion pågick under fyra lektioner.
Skolans uppdrag
Stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt deras vilja att pröva och omsätta idéer i handling.
Att ha slöjd och tillverka föremål är ett sätt för människan att tänka och uttrycka sig. Slöjdande är en form av skapande som innebär både hantverkstradition och design. Slöjd utvecklar kreativitet, och stärker tilltron till förmågan att klara uppgifter i det dagliga livet. Eleverna ska ges möjligheter att utveckla sin skicklighet i en process där tanke, sinnesupplevelse och handling samverkar. Att få utforska olika material, överväga olika lösningar, och ta sig an utmaningar på ett kreativt sätt. Dessa förmågor är betydelsefulla för både individers och samhällens utveckling.
Skålarna är till försäljning för 100 kr. Passa på att förvärva en skål från en möjlig framtida designer.
Ansvarig lärare: Maria Wåhlin, maria.wahlin@hoganas.se