Ellen Aduofua Bernardsson – årets Artist in Residence på KKAM
Detta är Ellen, med hennes egna ord.
”Som förstfödd fick jag namnet Aduofua efter min farfar. Jag har bara sett ett gammalt urblekt fotografi av honom men jag vet att han arbetade med trähantverk när han levde. När jag först kom i kontakt med keramik fick jag veta att min gammelmormor och hennes döttrar försörjde sig som krukmakare och på att tillverka handvävda korgar. Att veta detta har kommit att betyda mycket för mig då min uppväxt varit fokuserad på integration och därmed en separation från mitt arv. Trots den begränsade kontakten med mina släktingar, insåg jag att hantverkets länk binder oss samman.
I mitt examensarbete ”Vid gammelmormors fötter” arbetar jag med teman som hantverk, arv och identitet. Projektet började med en resa till Ghana sommaren 2023 där jag besökte olika hantverkare för att lära mig om landets hantverkshistoria. Arbetet
resulterade i kavlade och ringlade pallar i lera och en dekorerad väv. Pallarnas referens kommer från den ghananesiska pallen Asesedwa som täljs ur ett trästycke och kännetecknas av den karvade dekoren i pallens mittparti. Traditionellt är Asesedwan
knuten till sin ägare vilket också dekoren kan tala om. Väven tillverkades utav syntetiskt löshår, ett material som jag är uppväxt med och som jag relaterar till familj, intimitet och omsorg. I mitt arbete refererar jag till konstnären El Anatsui som menar att tyget, i vissa afrikanska länder är lika viktig som monumentet eller skulpturen är i västvärlden, och kan bära historia. Jag funderar mycket på hur människor kommunicerar och förstår varandra; vad som sägs och inte, och hur det tolkas av mottagaren. Jag dras till tanken på obskyra symboler. På väven har jag placerat ett antal adinkrasymboler i lera. Dessa symboler användes tidigt som en form av kommunikation i Ghana. Skulpturerna är glaserade i en askglasyr som jag blandat av askan från ett av min morfars apelsinträd.
Förutom mitt skulpturala arbete jobbar jag också med bruksgods.
En del av hur jag ser på min praktik kommer från mitt yrke som sjuksköterska. Jag lärde mig dreja under sjuksköterskeutbildningen och erfarenheten från mitt första jobb inom rehabiliteringsmedicin fick mig att reflektera över vad som händer i kroppen och sinnet under skapandeprocessen men också på de färdiga objektens funktion och taktiltiet.
Under mina studier på Capellagårdens keramikutbildning fick jag utveckla min hantverksskicklighet, fördjupa mina kunskaper i reduktionsbränning och vedbränning.”
Ellens residence kommer resultera i en utställning som visas på KKAM Museet i höst den 5 oktober – 27 oktober.