”Kraft” – en vandringsutställning med hantverk i glas och keramik
I samband med konsthantverkskooperativet Blås & Knådas 50-årsjubileum arrangeras vandringsutställningen Kraft med kooperativets 30 aktiva medlemmar. Utställningen som tar avstamp i 50-årsjubileet visar upp vad medlemmarna jobbar med just nu.
Berättelsen om kooperativets historia kan besökarna ta del av i den bok som kompletterar utställningen. I boken presenteras kollektivets utveckling via en tidslinje och en historisk text av Kerstin Wickman, samt en nutida text om glas av Anna Mlasowsky och en om keramik av Love Jönsson, ackompanjerade av ett stort bildmaterial som Märta Thisner fotograferat under 2024, samt arkivmaterial och ord från medlemmarna.
Den kollektiva anda som dominerade när Blås & Knåda bildades fick senare konkurrens av en utveckling som gick mer åt ett mer individualistiskt håll, för att nu att svänga tillbaka till mer kollektiva krafter igen. I en tid då nedskärningar inom kulturområdet blir allt vanligare får den enskilde konsthantverkaren allt svårare att överleva på egen hand – sammanhang och kollegor blir ännu viktigare komponenter för att ta sig framåt och utveckla sin verksamhet. Konsthantverkskollektivet Blås & Knåda har betytt mycket för många inom glas- och keramik skrået i Sverige, och gör det fortfarande 50 år efter att de bildades. Många har varit med i kooperativet länge, fyra medlemmar som var med från start är fortfarande aktiva och medlemsskaran fylls varje år på av nya förmågor.
För att överleva som konsthantverkare idag behövs kraft. Och gemenskap. Just detta pratar medlemmarna i Blås & Knåda återkommande om – hur kraften i gemenskapen stärker deras individuella konstnärskap.
Medverkande i ”Kraft” är Blås & Knådas nuvarande aktiva medlemmar
Malin Adner, Annette Alsiö, Lena Andersson, Anna Broström, Jakob Danhard, Nilla Eneroth, Ulla Forsell, Ylva Wilhelmina Franzén, Ulla Gustafsson, Heidi Hirengen Fischer, Linda Karlsson, Gunilla Kihlgren, Eva-Marie Kothe, Sara Lundkvist, Malin Mena, Hisako Mizuno Jonsson, Normal Object Factory, Stina Neander, Carin Nordling, Rikard Palmqvist, Mari Pårup, Anna-Lena Rudolfsson, Linn Sjöstedt, Eva Skarbäck, Agneta Spångberg, Lena Svensson, Marie Söderholm, Eva Ullberg, Nina Westman och Karol Zarbock.
”Kraft” – en utställning vars titel är en ordlek med det svenska ordet kraft och det engelska ordet för hantverk, craft
Titeln refererar också till det svenska ordets betydelse som står för energi, ork, styrka och ibland även mod.
I ett konsthantverkskooperativ som funnits i 50 år finns det mycket kraft. Samlad kraft från enskilda individer. Gemensam kraft. Konsthantverklig kraft.
I utställningen medverkar ett brett spann av konsthantverkare – en del arbetar med bruksföremål eller offentlig utsmyckning, andra mer konstnärligt. Blandning av medlemmar – de som nyligen avslutat sina studier, några som varit med i kooperativet sedan start 1975 och många fler däremellan – speglas i mångsidigheten bland de verk som utställningen visar upp.
Ett utsnitt av hur glaskonstnärer och keramiker av idag arbetar
Vi ser till exempel verk av Ulla Forsell som var med och startade Blås & Knåda, och som anses som en pionjär och förebild inom det svenska studioglasets historia. Hennes skulpturala serie The Corona Collection är en samtidskommentar byggd i kollage-form i hennes igenkännbara lekfulla och färgglada stil. Linn Sjöstedt hör till den yngre generationen, med en examen från Konstfack 2014. Hon jobbar återkommande med teman kring vardagens absurditet och samhällets påtryckningar på individen. Hennes skulpturala objekt i keramik tar utgångspunkt i materials förväntningar och får i slutändan uttryck som påminner om en blandning av majolika och popkonst.
Rikard Palmquist kallar sig själv renodlad brukskeramiker och vi får ta del av det han främst arbetar med – unika beställningar till japanska fine-dining restauranger.
Ulla Gustafsson visar glasets plasticitet i sina uttrycksfulla poetiska karaffer, medan Jakob Danhards figurativa former i stengods bjuder in oss till en lustfull fantasivärld som påminner om en fabel i form av ett kafferep.
Nina Westmans verk tar avstamp i både politik och humor, hennes gjutna glasföremål signalerar uppror, rebell och liv. Drivkraften i Karol Zarbocks konstnärliga arbete är längtan, saknad och berättande. Vilket ofta resulterar i kollageformad keramik där både skulpturer och bruksföremål byggs på fri hand, med inspiration hämtad från natur, arkeologi och vardagliga föremål.
Carin Nordling har under många år arbetat med samma serie brukskeramik, som hon konstant utvecklar och uppgraderar. Hon frågar sig själv återkommande om hon kan dreja godset lite tunnare eller om hänklet går att förbättra?