bild saknar alt attribut

Höganäs keramikhistoria

Höganäsbolaget

Höganäsbolaget bröt kol. De leror som behövde tas upp samtidigt kunde användas till tegel och keramik. Kolet var bränsle i ugnarna. 1832 startades tillverkning av gulglaserat bruksgods för en växande privatmarknad. De saltglaserade bruna Höganäskrusen var hållbara vardagsprodukter som blev ett signum för Höganäs. Stoltserande praktpjäser och konstgods i majolika och Art Nouveau visade fabrikens nyfikenhet och tekniska nivå vid förra sekelskiftet. Vackrare vardagsvara målades för hand i blått. Om detta skrevs konsthistoria. Den väldiga, anonyma produktionen av saltglaserat industrigods gav de stora inkomsterna. Tillverkningen av hushållsgods och konstkeramik lades ner som olönsam 1926. Saltglaserat gods producerades till 1954, men har fortsatt med andra aktörer i mindre skala.
Runt 1910 startades en järnindustri som växte till Höganäs AB, idag världsledande på metallpulverprodukter.
Den sista kolgruvan stängdes 1961. Under fälten går övergivna gruvgångar och leran vilar i sin underjord. Men keramiken lever vidare.

Andersson & Johansson/Höganäs Keramik

Under storstrejken 1909 lämnade anställda Höganäsbolaget och öppnade den keramiska verkstaden Olofsson & Johansson. Grundarna skildes åt och företaget Andersson & Johansson startades 1910 i samma enkla lokaler. Verkstaden växte till industri med massproduktion av blomkrukor och bruksgods som dekorerades i tidens trender; funkis och allmogestil. Stekfat var en jätteartikel. En ny stor fabrik stod klar 1943.
Tradition och hantverk var ryggraden i designutvecklingen. Servisen Old Höganäs från 1955 tog upp känslan i 1800-talets gula keramik och blev en storsäljande vardagsservis i många år. Stengods var lyxartiklar, en konstnärlig söndagsvara driven av experiment med glasyrer.
Konkurrenten Nyman & Nyman Höganäskeramik köptes på femtiotalet för att komma åt det attraktiva namnet Höganäs Keramik, som till sist blev företagets nya namn 1967.
Bruna serviser och prydnadsgods, ”chokladdoppat”, var massiva framgångar under 1970–80-talen. Då utvecklades också Höganäsmuggen vars förfäder var äldre tiders sejdlar. Färgstarka muggar stod på våra bord under ett par decennier. Serviser som väldressat mode satte tonen på 1990-talets middagsbord.
2008 stängdes fabriken och tillverkningen lades utomlands. Efter några år blev Höganäs Keramik en etikett under varumärket Rörstrand.

 

Åke Holm-hallen är vår permanenta utställning en trappa ner. Petter Eklund har gått igenom våra arkiv och satt en helt ny utställning med föremål som inte visats på ett tag. Välkommen ner!

I ett separat rum möter man folklivsforskaren Nils Månsson Mandelgren,  grundare till söndagsritskolan som med tiden blev Konstfack och Svenska Slöjdföreningen.

Höganäs trädgårdskultur finns bevarad i arbetarträdgården.  Dåtidens trädgårdar visar spår av det gruvsamhälle Höganäs var.