bild saknar alt attribut

Åke Holm-rummet

Åke Holm

Åke Holm (1900–1980). Här i Höganäs kallas han bara ”Åke” och alla vet vem som menas. En fixstjärna i bygden och en av Sveriges främsta 1900-talskeramiker. Trakten och kulturen Höganäs var en förutsättning för honom, men inspiration kom också utifrån: Jais Nielsen, Christian Berg, Patrick Nordström och Picasso. Modernism och krukmakartradition smälte samman hos en läsande, drömmande keramiker, en spjuver och människoskildrare. Humor och musik var centralt i Åkes liv.
Under sin yrkesbana vävdes han in i hyllningar, legender och skrönor. Åkes kluriga ovilja att ta emot besökare och sälja till stressade turister berättas det om än idag. Ibland fick inte ens kungen köpa. Skylten med ”Stängt för i år” hängdes på dörren. De bästa sakerna gömde han undan

Åke – keramiker och konstnär

Åke Holm startade sin yrkesbana som 14-åring hos Andersson & Johansson och senare på Höganäsbolaget. När kärlfabriken stängdes öppnade han egen verkstad på Sandflygsgatan 14 i Höganäs, först tillsammans med sin bror, sedan ensam i sitt arbete som varade i 51 år från första bränningen 1929. Han byggde, drejade, göt och utvecklade en egensinnigt expressiv formvärld av burleska och bibliska motiv i skulpturform, men också bruksgods och tidlöst stengods med klassiska glasyrer.
Åke Holms första framgång var ”kullatrollen”, folkkära souvenirer under 1930–50-talen.
Under 1960–70-talen blev hans konst mer abstrakt och förenklad, en evighetskeramik bortom vardagen.

Åke och museet

Åke Holm var en viktig stöttare av Höganäs Museum och satt i dess styrelse från 1936 till sin död. Hans 275 grafiska blad som medföljde årskorten till museet fick många samlare.
Mot slutet av sitt liv donerade Åke keramik till Höganäs Museum. Efter hans död skänkte Åkes fru Annie och andra personer ytterligare föremål till samlingen.

 

 

Åke Holm-hallen är vår permanenta utställning en trappa ner. Petter Eklund har gått igenom våra arkiv och satt en helt ny utställning med föremål som inte visats på ett tag. Välkommen ner!

I ett separat rum möter man folklivsforskaren Nils Månsson Mandelgren,  grundare till söndagsritskolan som med tiden blev Konstfack och Svenska Slöjdföreningen.

Höganäs trädgårdskultur finns bevarad i arbetarträdgården.  Dåtidens trädgårdar visar spår av det gruvsamhälle Höganäs var.