Åke Holm
Åke Holm (1900–1980). Här i Höganäs kallas han bara ”Åke” och alla vet vem som menas. En fixstjärna i bygden och en av Sveriges främsta 1900-talskeramiker. Trakten och kulturen Höganäs var en förutsättning för honom, men inspiration kom också utifrån: Jais Nielsen, Christian Berg, Patrick Nordström och Picasso. Modernism och krukmakartradition smälte samman hos en läsande, drömmande keramiker, en spjuver och människoskildrare. Humor och musik var centralt i Åkes liv.
Under sin yrkesbana vävdes han in i hyllningar, legender och skrönor. Åkes kluriga ovilja att ta emot besökare och sälja till stressade turister berättas det om än idag. Ibland fick inte ens kungen köpa. Skylten med ”Stängt för i år” hängdes på dörren. De bästa sakerna gömde han undan
Åke – keramiker och konstnär
Åke Holm startade sin yrkesbana som 14-åring hos Andersson & Johansson och senare på Höganäsbolaget. När kärlfabriken stängdes öppnade han egen verkstad på Sandflygsgatan 14 i Höganäs, först tillsammans med sin bror, sedan ensam i sitt arbete som varade i 51 år från första bränningen 1929. Han byggde, drejade, göt och utvecklade en egensinnigt expressiv formvärld av burleska och bibliska motiv i skulpturform, men också bruksgods och tidlöst stengods med klassiska glasyrer.
Åke Holms första framgång var ”kullatrollen”, folkkära souvenirer under 1930–50-talen.
Under 1960–70-talen blev hans konst mer abstrakt och förenklad, en evighetskeramik bortom vardagen.
Åke och museet
Åke Holm var en viktig stöttare av Höganäs Museum och satt i dess styrelse från 1936 till sin död. Hans 275 grafiska blad som medföljde årskorten till museet fick många samlare.
Mot slutet av sitt liv donerade Åke keramik till Höganäs Museum. Efter hans död skänkte Åkes fru Annie och andra personer ytterligare föremål till samlingen.